Informacje wstępne


❮Główna

Wstęp

W tym rozdziale zajmiemy się:

Niestety nic nie jest tak łatwe, jak byśmy tego chcieli.

Nazwy semaforów na liście obiektów

Musiałem Ci, drogi czytelniku, utrudnić trochę pracę i nie zapisywać obiektów w postaci: "Semafor 5 komorowy wjazdowy", tylko tak: Wygląda strasznie, ale ma zalety: mniej znaków użytych na zapis = mniej bajtów = mniejsza waga plików. Cóż za oszczędność! Nie jest to jednak takie trudne, jak się wydaje, może nawet znajdziesz inne zalety tego rozwiązania. Przejdźmy do wyjaśniania.

  1. Na początku mamy typ sygnalizatora:
  2. Dalej (jeżeli semafor półsamoczynny, to na początku; brak w przypadku Tm) jest ilość komór/ramion: Xk - X komór (np. 3k - trzy komory), Xr - X ramion (np. 2r - dwa ramiona).
    W przypadku tarcz kształtowych na tym miejscu występuje typ tarczy (Tm/To).
  3. Na kolejnej pozycji (tylko semafory świetlne) jest oznaczenie, które mówi, czy mamy do czynienia z semaforem wjazdowym, drogowskazowym czy wyjazdowym (A/B/C, o tym niżej).
  4. Później (tylko świetlne) mamy informację o wersji sygnalizatora, tj.:
  5. W semaforach kształtowych występuje typ słupa i jego wysokość:

  6. Może się też pojawić:
  7. Informacja o tym, jakie komory posiada semafor (patrząc od najwyższej), np. w przypadku sem. 4k:
  8. Informacja o ewentualnych dodatkach do sygnalizatora (po znaku "+" - plus):
  9. [grupowy na szl. SBL] - potrzeba wyjaśnienia? Chodzi o czterokomorowy, grupowy semafor wyjazdowy na szlak z SBL
Jest też kilka obiektów, które nie pasują do tego opisu: dwa wskaźniki i wyzwalacz.

Może na koniec kilka przykładów? Zawsze!

Semafory wjazdowe, drogowskazowe i wyjazdowe

W tym pakiecie występuje rozróżnienie, gdyż działanie semaforów jest nieco inne między poszczególnymi typami.

Jeżeli obiekt ma w nazwie np. AB albo BC, wtedy pełnić może funkcje dwóch typów.
Tutaj może na przykładzie na stacyjce, którą sobie narysowałem w paincie: Nie wszędzie będą użyte wszystkie semafory. Przede wszystkim drogowskazowe, które ustawisz tylko na większych stacjach, za to na każdym posterunku (na wyjeździe) trzeba zastosować semafory wyjazdowe. Przykładziki: Czasem, gdy zabraknie jakiegoś semafora, można próbować innych - tych, które są. Nie powinno to wpłynąć na poprawne działanie reszty sygnalizatorów. W przypadku semaforów kształtowych (inaczej niż w poprzedniej wersji), jeżeli semafor pełni funkcję wyjazdowego, należy zaznaczyć taką opcję w konfiguracji. Drogowskazowe i wjazdowe mają mieć tę opcję niezaznaczoną.

System binarny w konfiguracji

Nieraz przy konfiguracji spotkasz się z zapisem typu: O co chodzi z zerem i jedynką? Opcja opisana zerem (tutaj "zawsze V40") będzie aktywna wtedy, gdy nie zaznaczysz pola wyboru (), a jedynką (tutaj "Link dla Vmax"), gdy ją zaznaczysz (). Czyli na przykładzie aktywna będzie opcja z linkiem.
Nie pomyl z czymś takim: Tutaj, zaznaczając tę opcję, uczynisz ten semafor semaforem wyjazdowym lub będzie on działał zgodnie z kolejnością ustawiania.

Inne (nie)ciekawe rzeczy

Przede wszystkim na końcu szlaku kolejowego (czyli tam, gdzie trasa się kończy, jak i na końcach torów głównych stacji czołowych) należy ustawić jakikolwiek semafor. Powszechnie wiadomo, że pisząc ogólnikiem typu "jakikolwiek", czytelnik wie jeszcze mniej, niż gdyby nie pisać nic, więc zalecam użycie jednokomorowej tarczy zaporowej (Tz 1k). Można ukryć pod ziemią, ale ona ma tam być. Przykład z oznaczonym miejscem ustawienia Tz: Gdyby Lazarus pociągnął trasę za Wągrowiec, ustawiłby ten semafor na dalszym końcu szlaku. UWAGA: szlaku. Nie stawiać tego na bocznicach, bo tam wjeżdża się na sygnał manewrowy.

Teraz rzecz druga, dotycząca wskaźnika W5. Ma być on ustawiony na wyjeździe z każdego posterunku, nawet tam, gdzie normalnie go nie ma (np. posterunek odgałęźny), wtedy ukrywamy go pod ziemią. Jest on potrzebny semaforom wyjazdowym. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, kiedy zamiast W5 stoją semafory wyjazdowe grupowe na szlak SBL, gdyż one już pełnią rolę tego wskaźnika.

No i ostatnia rzecz, również dotycząca W5 (prawie), ale do zastosowania tylko wtedy, gdy oczekujesz działania manewrów w MSTS (tam i tak jest dalej kulawo, w OR wszystko pięknie i bez tego). Bezpośrednio przed tym wskaźnikiem w torze musi być rozjazd A1tPnt1mStrt.s. W sumie zadziała każdy, ale podany przeze mnie jest niewidoczny. Przed nim musi znaleźć się punkt zawracania przebiegu manewrowego, bo inaczej mogą wystąpić problemy. Gdyby komuś pomogło, przykładzik: Na zielono oznaczyłem rozjazd.

❮Po tej wyczerpującej lekturze zapraszam na stronę główną i radzę się przygotować na więcej nudnych opowieści