Semafory kształtowe


❮Główna

Wstęp

Kolejny rozdział traktuje o jednym z najpiękniejszych widoków możliwych do ujrzenia na kolei - o semaforach kształtowych.

ABC po raz trzeci...

...i, całe szczęście, ostatni. Kazałem się przygotować na nudy ;) Tutaj jest mała zmiana - nie ma rozróżnienia na semafory wjazdowe, drogowskazowe i wyjazdowe przy wyborze obiektu - robi się to w konfiguracji, dzięki czemu mamy mniej typów obiektów. Nowość też tutaj: jeżeli nastawimy przebieg na jakąś bocznicę, dostaniemy Sr1 z możliwością przejechania (nawet jeśli nie ma zaznaczonej opcji "Wyjazdowy"). Do drogowskazowego albo wyjazdowego można wtedy dostawić tarczę manewrową i ona pokaże M(s)2, a w przypadku wjazdowego można użyć np. Sz.

Konfiguracja

Konfiguracja kształtowych może wydawać się skomplikowana, bo w najgorszym przypadku mamy 7 opcji, jednak to tylko pozory. W rzeczywistości jest to dość proste. 4 (5) opcji jest znanych z semaforów świetlnych. Dla przypomnienia (lekko zmodyfikowane):

Tarcza przelotowa

W zasadzie ten rozdział odnosi się tylko do tarcz świetlnych, bo one się wygaszają, gdy na semaforze mamy Sr1. Trzy proste zasady, które pozwolą na poprawne ich działanie:

  1. Zaznacz opcję +Tarcza przelotowa świetlna w konfiguracji semafora kształtowego
  2. Ustaw tarczę ostrzegawczą tak, aby jej znacznik znajdował się przed znacznikiem semafora
  3. Zaznacz opcję Tarcza przelotowa w konfiguracji tarczy ostrzegawczej
Tak to ma wyglądać: UWAGA: powyższe nie ma zastosowania w przypadku tarcz kształtowych, szczególnie druga zasada, w ich przypadku znacznik tarczy musi być za znacznikiem semafora, odwrotnie do tego, co jest opisane wyżej.

❮Główna