Semafory kształtowe
❮Główna
Wstęp
Kolejny rozdział traktuje o jednym z najpiękniejszych widoków możliwych do ujrzenia na kolei - o semaforach kształtowych.
ABC po raz trzeci...
...i, całe szczęście, ostatni. Kazałem się przygotować na nudy ;) Tutaj jest mała zmiana - nie ma rozróżnienia na semafory wjazdowe, drogowskazowe i wyjazdowe przy wyborze obiektu - robi się to w konfiguracji, dzięki czemu mamy mniej typów obiektów. Nowość też tutaj: jeżeli nastawimy przebieg na jakąś bocznicę, dostaniemy Sr1 z możliwością przejechania (nawet jeśli nie ma zaznaczonej opcji "Wyjazdowy"). Do drogowskazowego albo wyjazdowego można wtedy dostawić tarczę manewrową i ona pokaże M(s)2, a w przypadku wjazdowego można użyć np. Sz.
Konfiguracja
Konfiguracja kształtowych może wydawać się skomplikowana, bo w najgorszym przypadku mamy 7 opcji, jednak to tylko pozory. W rzeczywistości jest to dość proste. 4 (5) opcji jest znanych z semaforów świetlnych.
Dla przypomnienia (lekko zmodyfikowane):
- 0-Zawsze ogranicz./1-Link dla Vmax - pozostawienie opcji niezaznaczonej spowoduje, że semafor zezwalając na jazdę, zawsze pokaże Sr3, nawet przy jeździe na wprost. Zaznaczenie pozwoli wybrać tor, po którym jazda będzie odbywać się na sygnał Sr2.
- Zawsze Vmax - niezależnie od tego, co naustawiałeś wyżej, semafor zezwoli na jazdę na Sr2.
- Zawsze Sz - nie dostaniesz normalnego sygnału zezwalającego na jazdę pociągową, wyłącznie zastępczy (tylko sygnalizatory z komorą Sz).
- Sz na niewłaściwy - semafor pokaże sygnał zastępczy, gdy zostanie ustawiony przebieg na tor niewłaściwy (informowaniem o tym zajmuje się wskaźnik W5, tylko sygnalizatory z komorą Sz).
Do tego opcje, których nie ma w świetlnych:
- Sz - odznaczenie spowoduje, że komora Sz będzie wyłączona (tylko sygnalizatory z komorą Sz, domyślnie zaznaczona).
- Wyjazdowy - zaznaczenie spowoduje, że semafor będzie pracował jako wyjazdowy (jeśli W5 wskazuje na zajętość szlaku, nie ma zezwolenia na jazdę). Warto zauważyć, że domyślnie ta opcja jest włączona w semaforach na słupach 8m, natomiast na dziesięciometrowych słupach trzeba ją sobie zaznaczyć samemu (bo zwykle wysoki semafor ustawia się na wjeździe, a niższy na wyjeździe).
- +Tarcza przelotowa świetlna - zaznacz, jeżeli z semaforem ustawiasz świetlną tarczę przelotową. W przypadku kształtowych nie jest to wymagane. Więcej niżej.
Tarcza przelotowa
W zasadzie ten rozdział odnosi się tylko do tarcz świetlnych, bo one się wygaszają, gdy na semaforze mamy Sr1. Trzy proste zasady, które pozwolą na poprawne ich działanie:
- Zaznacz opcję +Tarcza przelotowa świetlna w konfiguracji semafora kształtowego
- Ustaw tarczę ostrzegawczą tak, aby jej znacznik znajdował się przed znacznikiem semafora
- Zaznacz opcję Tarcza przelotowa w konfiguracji tarczy ostrzegawczej
Tak to ma wyglądać:
UWAGA: powyższe nie ma zastosowania w przypadku tarcz kształtowych, szczególnie druga zasada, w ich przypadku znacznik tarczy musi być za znacznikiem semafora, odwrotnie do tego, co jest opisane wyżej.
❮Główna