Dodatek dla twórców zadań - sygnalizacja

Wersja 1.4 (identyczna z 1.0)

Wstęp

Jeżeli czytasz ten tekst, dołączony do trasy, oznacza to, że został w niej użyty nowy pakiet semaforów PLK w wersji 1.4. Aby wszystko ładnie działało, również twórca zadań musi pamiętać o pewnych zasadach (dotyczą głównie manewrów). Nie jest to nic trudnego, wystarczy przeczytać i zrozumieć.

Po pierwsze

Przede wszystkim - jeżeli zadanie jest przeznaczone dla OR - zamiast używania duchów do wymuszenia S1 zalecam używanie punktów oczekiwania. Łatwiej do zrobienia, a i dla skryptów lepiej. Punkty te (jak i te opisane niżej) należy ustawiać przy samym semaforze: Nie zalecam również przetrzymywania w stacji jednego składu innym, który np. jedzie gdzieś z naprzeciwka. Może zadziałać, ale nie musi.
Sytuacja też może się zdarzyć, że wszystko wskazuje na to, iż semafor powinien pokazać możliwość jazdy, a nie chce. Sprawdź, czy nie działa on jako drogowskazowy, bo wtedy twórca trasy mógł ustalić, że pracuje on zgodnie z kolejnością ustawiania, a wtedy nie pojawi się na nim zezwolenie na jazdę, dopóki na następnym semaforze takiego zezwolenia nie będzie.

Tarcze i sygnały manewrowe

Oto część, dla której powstała ta instrukcja. Moja sygnalizacja potrafi obsługiwać poprawnie manewry, ale trzeba się tym odpowiednio obsłużyć. Nie jest to nic trudnego, zapraszam to lektury.
Poprawny przebieg z manewrami wygląda w punktach tak:

  1. Wjazd na stację - przebieg pociągowy.
    Tutaj nie ma nic nadzwyczajnego. Do semafora, o którym mowa w pkt. 2, trwa przebieg pociągowy i takie też sygnały dostajemy na ścieżce.
  2. Punkt oczekiwania przed semaforem - koniec przebiegu pociągowego.
    Wybieramy sobie semafor, przed którym zatrzymujemy skład, by poczekać na Ms2. Nie jest to jednak tylko dekoracyjne - pominięcie tego punktu spowodowałoby, że na wjazdowym dostalibyśmy Sz, a na tarczach od razu sygnały manewrowe.
    Można to zrobić, korzystając z punktu oczekiwania - jeżeli manewry mamy jadąc na wprost. Jeżeli po wjeździe na stację musimy się cofnąć, wystarczy punkt nawrotu.
  3. Przebieg manewrowy - punkty zawracania przed wskaźnikami W5 lub wjazdy na tory boczne.
    Tutaj możemy prowadzić przejazdy manewrowe, jest warunek tylko taki, by przebieg nie przekraczał wskaźnika W5 (musi przed nim być np. punkt zawracania, oczekiwania czy w ogóle koniec przebiegu). Nic nie stoi również na przeszkodzie, by wstrzymać go punktem oczekiwania - mówię to tak dla pewności. Ważne tylko to, co wspomniałem wcześniej. Tak można rozpoznać wskaźnik W5: Uwaga: zezwolenie na jazdę manewrową nie pokaże się, jeżeli szlak za stacją jest zajęty.
  4. Punkt oczekiwania przed semaforem kończącym przebieg manewrowy.
    Punkt oczekiwania bądź zawracania - nie ma znaczenia, identycznie jak przy rozpoczynaniu manewrów. To też nie jest dekoracyjne, bez tego dostalibyśmy od razu sygnały przebiegu pociągowego (od ostatniego punktu nawrotu do semafora).
    Tutaj dwa (niekoniecznie sensowne) warianty dalszego przebiegu naszych manewrów - z wykorzystaniem punktu zawracania i czekania: Co do punktu zawracania, raczej nie muszę objaśniać. Punkt oczekiwania za to przerywa nam przebieg, tak aby było możliwe dojechanie na sygnałach manewrowych do semafora, który już pozwoli na jazdę pociągową.
  5. Wyjazd ze stacji - przebieg pociągowy.
    Tak samo jak w punkcie pierwszym - bez jakiejś filozofii. Mając jazdę pociągową, możemy zrobić normalny wyjazd ze stacji na szlak.
Reasumując ten wywód: przebieg pociągowy kończymy, przerywając go punktem nawrotu lub oczekiwania. Przebiegi manewrowe trwają, dopóki nie zostanie przekroczony wskaźnik W5. Kończymy go i zaczynamy pociągowy, przerywając punktem nawrotu lub oczekiwania i przekraczając dalej wskaźnik W5.
Uwaga: jeżeli mamy na stacji semafory, które nie umieją podać sygnałów manewrowych (kształtowe bez tarczy, świetlne bez komory światła białego), przejazd manewrowy będzie obok nich możliwy, ale pokazywać będą S1/Sr1. Należy wtedy dać jakiś komunikat mówiący, że można przejechać koło takiego.


Sprawdzono na OR w wersji 1.1.
AS/r